CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, August 6, 2008

Ikan Merah Masak Masam



Ingredients:

3 slices Ikan Merah (no idea of the English name for it)
1/2 onion - blend / ground
2 cloves garlic - blend / ground
4-5 medium size anchovies - blend / ground
1/2 cm prawn paste (belacan) - blend / ground
1 red chilli - blend / ground
1/4 tspn turmeric
Salt
Asam keping
3 cups water


Methods:

Pour in water in the pot and put all blended items. Add in turmeric. Heat up until boil. Stir once in a while. Put in fish. Add in salt and asam keping. Wait till the fish cook and boil again. Serve.

10 views:

Suka Bebel said...

wahhh!!!penuh ngan masakan kegemaranku blog nih.tambah2 ikan merah ngan udang tu.perghh!!terliur, ni yang makin tak sabar nak blk umah ni.tp takde bini yg nak masak.adoiiii...

Neeza Shahril said...

suka bebel,

hehee.. ooo.. orang sawarak pun suka masakan2 ni ye.. takpelah, takde bini, masak sendiri pun okay la tu hehehehh.. senang sangat tu.. pejam mata je boleh buat :P

Suka Bebel said...

sawarak??sarawak la kak.hehe...sy abis2 skolah je terus kena buang kesemenanjung ni, mcm ikan anak penyu dilepaskan ke laut. sy mkn semua yg org mkn.ikan merah ni masak la gaya tonggang terbalik pun msti sodap.hehe

shahmey shahril said...

ala ciannya kena buang hehee.. ikan merah memang sedap kan. Kat sini ikan merah segar bugar. memang berbaloi beli. murah pulak tu.. meh la sini akak masak kan hehehe..

shahmey shahril said...

ops.. terguna shahmeyshahril (anak akak puya blog pulak). layan je la.. hehehe..

as said...

hehe...orang perlis suka la masak nih...faverot..

kalu asam pedas perlis pun sama ja..cuma tambah ja cili..x der tumis2..

asam pedas perlis = asam rebus..

Neeza Shahril said...

As,

resipi mak mertua akak bagi sebenarnya. tiap kali nak masak mesti telefon dia tanya. letih dah. tu yg akak tulis sini senang ingat. maklumlah dulu2, sebulan tak sekali masak ni hehehhh..

Neeza Shahril said...

As,

resipi mak mertua akak bagi sebenarnya. tiap kali nak masak mesti telefon dia tanya. letih dah. tu yg akak tulis sini senang ingat. maklumlah dulu2, sebulan tak sekali masak ni hehehhh..

Neeza Shahril said...

As,

resipi mak mertua akak bagi sebenarnya. tiap kali nak masak mesti telefon dia tanya. letih dah. tu yg akak tulis sini senang ingat. maklumlah dulu2, sebulan tak sekali masak ni hehehhh..

[S]itie [B]Um [B]Um said...

yummy..